Karta kredytowa dla au pair jak to ugryźć, żeby polecieć na Hawaje za 95$ z East Coast?



Kiedy zaczynamy program au pair z głową nabitą marzeniami o podróżowaniu, ze screeanshot'ami instagramów innych au pair lub instagramowiczów w galerii telefonu... Jednak kiedy w końcu wylądujemy na tym amerykańskim skrawku ziemi nie do końca wiemy jak do tego się zabrać. Niby słyszałaś coś o jakichś aplikacjach na telefon do szukania tanich lotów, ktoś mówił coś o road tripie, o jakichś autobusach, ale gdzie tego szukać tak do końca to tego nie wiesz. Wypożyczyć samochód, ale gdzie? Jaka cena jest korzystna co na nią się składa? Co z ubezpieczeniem? Co za różnica w jakim wieku jesteś? Karta kredytowa?! Po co?!



Gdybym nie była szczęściarą co do mojej pierwszej rodzinki, nie odkryłabym w sobie, zapewne aż takiego travel bug'a. Gdybym nie wylądowała w mojej drugiej rodzince nie odkryłabym zapewne małych sekrecików na tanie podróżowanie, którymi mam zamiar się z wami podzielić.

Dzisiaj porozmawiamy sobie o temacie wzbudzającą grozę w większości Polaków, KARTA KREDYTOWA. Nie wiem jak u was, ale u mnie w domu jak wspominałam wyżej wymienione pojęcie to słyszałam "na co Ci to? na bierzesz, na kupujesz, kto to będzie spłacał? na kredyt/kartę kredytową musi Cię być stać". Swoją pierwszą kartę kredytową założyłam jeszcze w Polsce, ale tylko dlatego, że dostałam 200 zł na Zalando, w tamtej chwili miałam przed sobą wesele więc stwierdziłam, że świetny pomysł będę miała sukienkę za pół darmo.  Na dobrą sprawę korzystałam z karty tylko przy zakupach na Zalando, żeby nie mrozić pieniędzy na mojej karcie debetowej (wiadomo 100 dni na zwrot, nakupować przez internet, a. później zwrócić 3/4 rzeczy). W tamtym momencie myślałam, że świetna okazja, teraz dopiero zdaję sobie sprawę jakie beznadziejne oferty kart kredytowych mamy w Polsce...



Będąc au pair nie cierpimy zazwyczaj na nadmiar pieniędzy. Czasem chcemy kupić bilet, ale jeżeli kupimy go dzisiaj to do następnego kieszonkowego, na koncie bankowym będziemy mieć 3.14$. Kto nie zna tego bólu?
W rozmowie z koleżankami wyłapałyście gdzieś "karta kredytowa", ale automatycznie w waszej głowie odpala się tyrania waszej mamy "nie stać Cię na kartę kredytową!". Poza tym myślicie, kto da kartę kredytową osobie, która zarabia 800$ miesięcznie? Biegnę z pomocą.

Osobiście założyłam swoje pierwszą kartę kredytową nie wiedząc nic na ich temat, nie mając pojęcia co to jest Credit Score, jak go się liczy, jakie on ma znaczenie. Wiedziałam jedynie, że karta którą zakładam nie ma annual fee (corocznej opłaty), i 0% APR (0% oprocentowania) przez 14 miesięcy. Czyli na chłopski rozum jest za darmo, tyle mnie interesowało. Po ponad roku posiadania CC, zrozumiałam jak dałam się ograć samej sobie.

Założyłam kartę Discover, jest to na dobrą sprawę jednak ze słabszych ofert na rynku, jednak jedną z niewielu, która zaakceptuj osobę z niskimi dochodami i 0 Credit Score. Jest ona najczęściej polecaną kartą kredytową dla osób, które potrzebują odbudować swój Credit Score.

Credit Score / Ocena zdolności kredytowejis a numerical expression based on a level analysis of a person's credit files, to represent the creditworthiness of an individual. A credit score is primarily based on a credit report, information typically sourced from credit bureaus. 

Nie studiowałam ekonomi ani nigdy nie zagłębiałam się w pojęcia bankowości. Dlatego przybliżę wam w jaki sposób powstaje CS tak jak ja to rozumiem, pomaga mi tu bardzo sposób w który pokazuje mi to Discover na stronie kiedy loguje się na swoje konto- jeżeli jest na sali bankowiec proszę o pomoc.


Na wasz Credit Score ma wpływ:

  • czy macie tylko karty kredytowe, ale również pożyczki (wpływ na CS 10%) - Creditors want to know you can responsibly manage a mix of credit types. That's why your credit mix makes up about 10% of your FICO® Score.Opens modal dialog 
  • jak długo macie kartę kredytową (im dłużej tym lepiej) (wpływ na CS 15%) - in general, the longer your credit history, the better. How long your accounts have been opened determines your length of credit history, which typically makes up  15% of your FICO® Score. 
  • jak często składacie podania o nowe karty kredytowe (wpływ na CS 10%) Lenders do a hard inquiryopens a modal dialog when you apply for a new credit card or loan. These inquiries are a good indicator of credit seeking activity, which makes up about 10% of your FICO® Score.
  • jak dużo wydajecie z waszego limitu kredytowego, dobrze jest to utrzymywać na poziomie poniżej 50% najlepiej poniżej 30% (wpływ na CS 30%) Revolving utitilization is one indicator of how much you owe on your accounts. The amount you owe lenders is one of the most important factors that impacts your credit and makes up about 30% of your FICO® Score.
  • czy spłacacie swoje zadłużenie systematycznie (wpływ na CS 35%) - Consistently paying creditors on time is the most important factor in determining your credit score— even one missed payment can have an impact. That's why your payment history makes up about 35% of your FICO® Score.


Jednym z plusów Discover jest to, że macie ciągły dostęp do swojego CS, screen shot wyżej jest z mojego konta, w ten sam sposób dowiadujecie się nad którym czynnikiem powinniście popracować, ponieważ możemy być podświetlony na zielono, żółto lub czerwono. Nie musicie składać podań o sprawdzenie swojego CS gdyż macie go pod ręką. Jak wygląda dobry Credit Score?


Opens modal dilod
Opens modal dilog
Opens modal dialog
Opens modal dialog

Podstawowe pojęcia mamy już za sobą, zaraz dojdziemy do tego dlaczego CS jest ważny i jak go wykorzystać na swoją korzyść. Jednak teraz wróćmy do samej karty Discover.

Discover oferuje wachlarz różnego rodzaju kart kredytowych, każda ma różnego rodzaju korzyści, jednak większość opiera się na 0% przez pierwsze 14 miesięcy i 0$ opłaty rocznej. Przybliżę wam ofertę z której sama korzystam i znam najlepiej, wyjaśnię jak nie dać się sfrajerować jak ja dałam.

Osobiście posiadam Discover Cash Back. Kiedy płacicie kartą dostajecie 1% z każdej transakcji  z powrotem, nie od razu ale pod koniec rozliczenia kwartalnego lub miesięcznego w postaci oddzielonej puli. Możecie wykorzystać te pieniądze na spłatę zadłużenia, lub przesłać na wasze konto podpięte do karty debetowej. Co więcej w każdym kwartale jest inna oferta podczas której możecie dostać 5% zwrotu w zależności od tego których sklepów/restauracji itp dotyczy oferta. Tu przykład z tego roku:


Co więcej pod koniec waszego rozliczenia "rocznego" bardziej tego 14 miesięcznego, kiedy kończy się 0% waszej karty. Całą sumę którą już wcześniej odebraliście, dostajecie ponownie. W związku z czym podwaja się wasz zwrot. I to ten moment kiedy uświadomiłam sobie, jak bardzo dałam się sobie sfrajerować. Ponieważ na początku bałam się używać karty, płaciłam nią tylko za wypożyczanie samochodów, paliwo na road tripach. Gdybym zamiast karty debetowej używała kartę kredytowej mój cash back po 14 miesiącach byłby zapewne 2 razy większy.


Pytanie najbardziej nurtujące każdą au pair czy osoba zarabiająca w ciągu roku 10 179$ może dostać karę kredytową? Tak. Co potrzebujecie, aby założyć taką kartę? SSN (Social Security Number), potwierdzenie adresu (ID stanowe lub bank statement) i link polecający (możecie oczywiście bez tego). Jednak za pomocą tego linku dostaniecie 50$ po pierwszym użyciu karty w ciągu pierwszych 3 miesięcy! Po wypełnieniu formularza, wystarczy napisać na czacie lub zadzwonić do nich i dostaniecie odpowiedź czy wasza aplikacja została przyjęta oraz w jakiej kwocie został wam przyznana linia kredytowa. Najniższy limit to 500$, osobiście dostałam 2250$. W przeciągu 7 do 14 dni dostaniecie swoją kartę kredytową.

Dodatkowym plusem Discover jest to, że jeżeli ktoś użyje lub będzie sprawdzał wasz SSN dostaniecie powiadomienie.

Więc dlaczego powinno interesować wasze Credit Score lub jak koniec końców dostać te bilety na Hawaje?!

Jeżeli jesteście osobami, które planują zostać w Stanach na stałe Credit Score jest bardzo istotne. Czy chcecie czy nie, USA jest krajem jednego wielkiego konsumpcjonizmu. Bez dobrego CS będzie wam trudno dostać kartę kredytową z dobrymi warunkami czy też kredyt na samochód, mieszkanie czy dom. Dlatego też tutaj młodzi ludzie od samego początku mają karty kredytowe żeby umacniać swoją wartkość w kategoriach zdolności kredytowej.

Jak wykorzystać dobry CS będąc au pair i polecieć za 100$ na Hawaje w dwie strony z East Coast?
Tak jak wspominałam wcześniej, lepsze karty kredytowe z lepszymi benefitami oczekują od Ciebie okazania Twojego CS.

Zapewne nie raz widziałyście kupując bilet lini lotniczych ofertę karty kredytowej. W większości przypadków opcje z lepszymi warunkami oczekują od was dobrej przeszłości kredytowej (aka cs) oraz opłaty rocznej. Czy warto inwestować w takie karty, dlaczego czasem warto zapłacić za kartę kredytową (annual fee)?

Otóż karty kredytowe przeznaczone głównie dla podróżników lub osób które podróżują często służbowo niosą często benefity o których nie mamy pojęcia takie jak:


  • jeżeli karta kredytowa jest w kooperacji z jakąś z lini lotniczych w bardzo wielu przypadkach przy zakupie biletu za pomocą tej karty bagaż rejestrowany jest za darmo (patrz Delta, United, Alaska) 
  • przy zakupie biletów kartą kredytową dedykowanej lini lotniczych zarabiacie 2x milii 
  • Ubezpieczenie DW (damage waiver) przy wypożyczaniu auta i uiszczeniu pełnej opłaty daną kartą kredytową, zapewnia nam to ubezpieczenie. Jest to bardzo często najdroższa część ubezpieczenia w wielu wypożyczalniach w zależności od miejsca i wypożyczalni w granicach 22-30$ za dzień.
  • Ubezpieczenie bagażu
Jest jeszcze wiele innych plusów, ale to są te które wpłynęły najbardziej na moją decyzję. 

Osobiście aplikowałam najpierw do United Explorer Credit Card. Ze względu na fakt, że oferowali pierwszy rok za darmo, carry on i  United jest tańsze i ma więcej połączeń niż Delta. Jednak niestety zostałąm odrzucona ponieważ mój Credit Score był za niski (700pkt) i mam za krótką historię kredytową (10 mies w tamtym momencie). United jest w kooperacji z Chase (bank), który ma dość twardą politykę jeżeli chodzi o karty kredytowe. 

Po porażce z United postanowiłam spróbować w Delcie, gdyż to z niej najczęściej wcześniej korzystałam i miałam najwięcej uzbieranych mil. Tutaj się już udało, niestety musiałam uiścić annual fee w kwocie 95$. Jednak w zamian po wydaniu 2000$ w przeciągu 3 miesięcy otrzymałam 70 000 mil, które zapewnią mi loty na większą część mojego travel month.  Niestety, żadna z tych kart nie oferuje 0% przez dłuży czas. Okres bezodsetkowy w zależności od karty to 22-30 dni. 



Przy użyciu mojego linku polecającego po akceptacji oraz spełnieniu warunków promocji otrzymacie 60 000 mil oraz pierwszy rok bez opłaty. 


Mam nadzieję, że trochę wam rozjaśniłam pojęcie karty kredytowej w stanach i że będziecie troche mądrzejsi ode mnie kiedy ja zaczynałam tą przygodę. Jeżeli chcecie więcej rad odnośnie planowania podróży dajcie znać z chęcią się podzielę tym czego nauczyłam się przez niecałe dwa lata mojej przygody. 


Jeżeli chcecie bardziej zaawansowanych tipów odnośnie kart kredytowych polecam wam The Points Guy, to dzięki tej stronie zrozumiałam jak posługiwać się kartami kredytowymi. 



Udanych wakacji na Hawajach 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Match, matcha, matchem pogania, a PM jak nie było tak nie ma... #CC

Czy czegoś się nauczyłam?